Czy wyczynowe klocki hamulcowe w aucie cywilnym to dobry pomysł

Patrząc na wyczynowe klocki hamulcowe trudno na pierwszy rzut oka znaleźć różnice między nimi, a ich cywilnymi odpowiednikami. Jednak pozory często mylą. Skład nawet tak niepozornych części samochodowych jak klocki hamulcowe może znacząco się różnić, przez co elementy stosowane w pojazdach wyczynowych, użytkowanych w ekstremalnych warunkach, mogą nie spełniać wymogów samochodów cywilnych, wykorzystywanych podczas codziennej eksploatacji.

Klocki klockom nie równe

Klocki hamulcowe mają to do siebie, że pracują w zmiennych temperaturach, i od temperatury również zależy ich skuteczność działania. Nie zawsze także zakup klocków z najwyższej półki będzie równoznaczne z osiągnięciem najlepszych parametrów hamowania. Prawda jest taka, że wyczynowe klocki hamulcowe zupełnie nie nadają się do jazdy w codziennym ruchu ulicznym, ponieważ tego typu elementy wymagają odpowiedniego rozgrzania zanim osiągną optymalne właściwości hamowania.

Blacha nośna

Różnice pomiędzy klockami wyczynowymi a cywilnymi zaczynają się już na etapie wybierania blachy nośnej tych elementów. W klockach do codziennej jazdy bardzo rzadko stosuje się rozwinięcie powierzchni blachy, co zwiększa wytrzymałość połączenia materiału ciernego z płytką nośną. W tego typu elementach zazwyczaj wystarcza połączenie płytki z otworami za pomocą specjalnego kleju. W klockach wyczynowych jest zupełnie odwrotnie. Na taki układ hamulcowy oddziałują ogromne siły z dość dużą częstotliwością, a same klocki rozgrzewają się do wysokich temperatur. Dlatego też zastosowanie samego kleju do połączenia materiału z blachą skończyło by się najprawdopodobniej ścięciem tego materiału i awarią hamulców, czego efektem byłoby wypadnięcie z toru jazdy.

Mieszanka cierna

Różnice pomiędzy wyczynowymi i cywilnymi klockami hamulcowymi wynikają również z zastosowanej mieszanki ciernej. W samochodach wyczynowych skład takiej mieszanki jest oparty na związkach najwyższej  jakości, a także wykorzystuje się w ich przypadku zupełnie inny środek wiążący niż w przypadku klocków do codziennej jazdy. Rozkład termiczny tego środka wiążącego zachodzi w o wiele wyższych temperaturach, co pozwala wyeliminować tzw. fadingi, czyli zjawisko spadku skuteczności hamowania w wysokich temperaturach. Materiały cierne w klockach wyczynowych nie posiadają homologacji R90.

Wyczynowe a standardowe

Klocki hamulcowe do samochodów cywilnych są produkowane głównie z myślą o jak największym komforcie ich użytkowania. Tego typu klocki docierają się po przejechaniu około 100-200 km, nie mają tendencji do piszczenia ani nadmiernego pylenia, a ich żywotność określa się średnio na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów przebiegu. Ponadto standardowe klocki nie zużywają nadmiernie tarcz hamulcowych, a farba, którą są z reguły pokryte, chroni je przed korozją. W przypadku klocków wyczynowych ich parametry są zupełnie inne. Ich docieranie się, czyli tzw. bedding trwa znacznie krócej, a temperatury towarzyszące ich pracy sięgają nawet 900 stopni Celsjusza. Tego typu klocki są bardzo często pokrywane specjalną farbą lub miedzią, która jest odporna termicznie oraz wytrzymała na różne warunki pogodowe, i dodatkowo chroni element przed korozją.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here