Człowiek uczy się całe życie, a przedsiębiorcy w Polsce często niestety uczą się na błędach. Polski system księgowy i prawny jest dosyć skomplikowany. Niekiedy niedoświadczeni przedsiębiorcy dostają po kieszeniach nie z powodu złych intencji, a dlatego, że nie dopatrzyli pewnych formalności.
Na szczęście wydatki na naukę można zawrzeć w kosztach firmowych. Szkolenia podatkowe często mogą być odliczone od podatku, a takie dodatkowe szkolenia na pewno przydadzą się każdemu, kto prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą.
Kiedy wydatki na edukację mogą stanowić koszt firmowy?
Samo zakupienie szkolenia nie jest jeszcze wystarczające do tego, aby móc umieścić ten wydatek w kosztach firmowych. Należy wykazać, że koszty poniesione na kurs przyczynią się do uzyskania przychodów lub ich zabezpieczenia albo zachowania.
Oznacza to, że musi istnieć związek pomiędzy tematyką szkolenia a prowadzoną działalnością. Na przykład, każdy przedsiębiorca musi odprowadzać podatek VAT. Szkolenia z tego tematu może więc odliczyć każdy, gdyż wiedza o podatku VAT jest niezbędna do zabezpieczenia przychodów. Podobnie ma się sprawa z dofinansowaniem na kurs rachunkowości.
Jednak osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na kręceniu filmów nie może odliczyć kursu na prowadzenie wózków widłowych, gdyż w żaden sposób nie jest to związane z prowadzoną działalnością.
Czy studia mogą stanowić koszt firmowy?
Nie wszystkie opłaty za studia mogę być uznane za koszt uzyskania przychodów. Temat ten jest dosyć niejasny i poświęcono mu wiele interpretacji.
Na przykład, w przypadku studiów rozpoczętych przed otworzeniem działalności gospodarczej, nie można odliczyć opłat z nimi związanymi. Wyroki sądów administracyjnych wyjaśniają, że skoro studia zostały rozpoczęte przed otworzeniem firmy, to nie można wskazać związku pomiędzy nimi a uzyskaniem przychodów.
Natomiast w przypadku opłat na studia rozpoczętych już po rozpoczęciu działalności gospodarczej sprawa ma się inaczej. Przede wszystkim należy ustalić, czy studia są bezpośrednio związane z charakterem firmy i czy pomogą w osiągnięciu dochodów. Wtedy wydatek jest zasadny i może stanowić koszt uzyskania dochodów.
Bywa niekiedy tak, że Dyrektorzy Izby Skarbowej nie pozwalają na odliczenie od podatku kosztów poniesionych ze studiami doktoranckimi lub magisterskimi. Jednak jest to sprawa zawsze indywidualna i zazwyczaj orzecznictwo różni się pomiędzy konkretnymi Izbami Skarbowymi. Niestety przepisy nie precyzują konkretnie kwestii kursów i studiów podyplomowych, dlatego warto przeanalizować wyroki przed rozpoczęciem studiów.