Co jeść po treningu?

0
297

Sportowiec, nieważne, czy profesjonalny, czy amatorski, rozpoczynając trening musi być doskonale odżywiony i nawodniony. Dzięki temu może wykorzystać 100 % swojej energii, a trening będzie bardziej efektywny. Podczas treningu sportowiec, kiedy odczuwa taką potrzebę, uzupełnia płyny oraz elektrolity. Co w takim razie dzieje się po treningu?

Posiłek po treningu – kiedy go zjeść?

Regeneracja naturalna organizmu po treningu trwa ok. 2 dni. Jednak jeśli zjemy odpowiednio zbilansowany posiłek po treningu, wtedy czas regeneracji znacznie się skróci. Ważne jest, by ten posiłek miał miejsce maksymalnie 2 godziny po wysiłku.

Potreningowy posiłek musi być doskonale zbilansowany, dostosowany do indywidualnych potrzeb ćwiczącego. Skład tego konkretnego posiłku zależy od rodzaju treningu, czasu trwania oraz jego intensywności, a także od stanu zdrowia ćwiczącego, stopnia wytrenowania, masy ciała, stylu życia, codziennej diety oraz zawartości tkanki tłuszczowej i mięśniowej.

Węglowodany po treningu – jak bardzo są ważne?

Pracujące mięśnie energię pobierają głównie z węglowodanów. Zjadamy je w najróżniejszej postaci, w przewodzie pokarmowym są trawione do glukozy i  w tej samej postaci trafiają do naszego krwioobiegu. Glukoza ta jest magazynowana w naszym organizmie w postaci glikogenu wątrobowego lub mięśniowego. Kiedy poziom glukozy we krwi zaczyna spadać, organizm rozpoczyna korzystanie ze zmagazynowanej glukozy w formie glikogenu wątrobowego. Podczas treningu, kiedy to mięśnie najciężej pracują, organizm korzysta z glikogenu mięśniowego.

Odbudowa glikogenu w organizmie zachodzi od razu po zakończonym wysiłku fizycznym. Z tego powodu zaleca się spożycie węglowodanów w różnej formie bardzo szybko, nawet pół godziny po zakończeniu ćwiczeń. Jednak tutaj trzeba podkreślić, że szybkie podanie węglowodanów jest najważniejsze dla tych osób, które trenują bardzo często, a odstęp pomiędzy poszczególnymi treningami jest krótszy niż doba.

Najlepszym źródłem węglowodanów dla ćwiczących są takie produkty, jak suszone owoce, banany, winogrona, stuprocentowe soki owocowe, ziemniaki, bataty, marchew, białe pieczywo, dynia, sucharki czy biały ryż. W przypadku wysiłku fizycznego o mniejszej intensywności, niedobór węglowodanów można uzupełnić pełnoziarnistymi przetworami zbożowymi czy warzywami nieskrobiowymi.

Co zjeść po treningu, jeśli chcemy schudnąć?

Niejednokrotnie trening służy nam wspomagająco przy odchudzającej diecie. Aktywność fizyczna sprzyja szybszej utracie masy ciała. Mimo to, nie jest wskazane unikać bogatego w węglowodany posiłku po treningu. Zjedzenie takiego posiłku skutecznie hamuje rozpad tkanki mięśniowej. Ponadto mięśnie wykorzystuje się praktycznie codziennie do różnych czynności, dlatego potrzeba dostarczenia im energii jest niezaprzeczalna.

Jeśli chcemy, aby nasze treningi były efektywne, abyśmy mogli oglądać się z dumą w lustrze, warto pomyśleć o specjalnej diecie pudełkowej dla sportowców, która będzie miała na uwadze nasze treningi i pełne zapotrzebowanie kaloryczne przed- i potreningowe. Doskonałym punktem wyjścia może być porównywarka cateringów dietly.pl, w której możemy podać wszystkie interesujące nas parametry i wybrać oferty z najlepszych firm cateringowych w okolicy np. sprawdzić catering dietetyczny Toruń.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here