Dieta ketogeniczna

Żyjemy w czasach, gdzie z każdego niemalże miejsca docierają do nas informacje o niezawodnych i szybkich sposobach na zrzucenie zbędnych kilogramów i tym samym osiągnięciu upragnionej, idealnej sylwetki oraz dobrego samopoczucia. Do tego ma nas przybliżyć odpowiednia dieta spalająca tłuszcz, która, dzięki swojej formule pozwoli osiągnąć upragniony cel w dość krótkim czasie. Do jednej z nich zalicza się dieta ketogeniczna o działaniu potwierdzonym naukowo. Podobnie jak inne diety odchudzające posiada ona swoje unikalne zalety ale także wady, które mogą wykluczyć jej stosowanie u niektórych osób. W niniejszym artykule przybliżymy jej charakterystykę oraz mocne i słabe strony.

Co to jest dieta ketogeniczna i na czym polega zjawisko ketozy?

Ujmując rzecz w sposób naukowy jest to dieta mająca na celu wywołanie odpowiedniej reakcji w naszym organizmie. Tą reakcją jest ketoza czyli metaboliczny stan, który sprawia, że głównym źródłem energii dla naszego organizmu staje się tłuszcz a nie skumulowana glukoza. Tzw. ketoza odżywcza może być wywołana za pomocą spożywanych przez nas produktów. W związku z powyższym omawiana dieta została skonstruowana w taki sposób aby dostarczać naszemu ciału większą ilość tłuszczów przy bardzo umiarkowanej ilości białka i minimalnej dozie węglowodanów, tym samym doprowadzając do szybkiej utraty wagi poprzez wywołanie opisywanego zjawiska.

Czasami można się spotkać z opinią, że jest to dieta bez węglowodanów a jej skuteczność determinuje całkowite usunięcie tego składnika budulcowego z jadłospisu – pamiętajmy, że zarówno węglowodany, białka jak i tłuszcze są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu lecz w chwili zamiaru schudnięcia węglowodany należy dość mocno ograniczyć – taki cel ma opisywana dieta.

Dieta ketogeniczna: zalety

Odpowiednio ułożony jadłospis diety ketogenicznej niesie ze sobą bardzo wiele korzyści, które ostatecznie powodują utratę zbędnych kilogramów. Jest to możliwe dzięki wysokiemu spożyciu tłuszczu i minimalnym dostarczaniu cukrów. To z kolei uruchamia proces szybkiego tracenia kilogramów, co jest zauważalne nie tylko na wadze łazienkowej ale również po charakterystycznym zapachu z ust (zazwyczaj definiowany jako woń kwaśnych jabłek) i wydalanym moczu.

Przewaga dobrej jakości tłuszczy nad innymi składnikami budulcowymi w keto diecie pozwala na zniwelowanie złego cholesterolu LDL i zastąpienia go cholesterolem dobrym HDL, który chroni przed chorobami serca i udarami mózgu. Dodatkowo dostarczany tłuszcz pozwala na przyswajanie kluczowych witamin, takich jak A, D, E oraz K, które nie rozpuszczają się w wodzie lecz jedynie w tłuszczach. Oprócz tego obniża się poziom cukru i wyrównuje ciśnienie krwi.

W końcu dobre tłuszcze zawierające kwasy omega 3 i omega 6 polepszają ogólne funkcjonowanie naszego mózgu. Pozyskiwanie z nich energii przez nasz organizm przyczynia się do optymalnej regulacji wagi ciała i wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego.

Dieta ketogeniczna: wady

Zawsze należy pamiętać o jednej rzeczy: żadna dieta, nawet najbardziej rekomendowana nie jest pozbawiona wad.

Część z nich, które można spotkać na przeróżnych stronach internetowych daleka jest od podejścia zdroworozsądkowego, co może skutkować poważnymi powikłaniami zdrowotnymi i prowadzić między innymi do takich schorzeń jak anoreksja lub ogólnej niewydolności poszczególnych narządów wewnętrznych.

Dieta ketogeniczna, pomimo naukowego udowodnienia jej działania nie jest pozbawiona słabych stron, które mogą wykluczyć część osób do jej stosowania. Efekty diety ketogenicznej przychodzą dość szybko ale trzeba pamiętać, że należy ją stosować przez określony, raczej krótki czas. Dzieje się tak dlatego, że w omawianej diecie spychamy białko i węglowodany na drugi plan. Oznacza to, że nie dostarczamy naszemu organizmowi dostatecznej ilości innych ważnych substancji, co na dłuższą metę skutkuje utratą tkanki mięśniowej i odwodnieniem organizmu. Są to objawy ketozy, które w dalszym stopniu powodują skrajne ograniczenie wysiłkowe organizmu, a także ogólne rozdrażnienie i zaburzenia łaknienia.

Czy keto dieta jest warta polecenia?

Na to pytanie powinien odpowiedzieć sobie każdy z nas indywidualnie. Efekty diety ketogenicznej są jak najbardziej zauważalne i przychodzą dość szybko. Jednakże zanim zaczniesz ją stosować poradź się swojego lekarza lub dietetyka czy będzie dla ciebie odpowiednia. Pamiętajmy, że przede wszystkim powinniśmy mieć na uwadze nasze zdrowie.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here